SELAMAT DATANG DI BLOG INI.....SEMOGA BERMANFAAT UNTUK KITA SEMUA....AMIN

Wanita

19 HADIST NABI MENGENAI WANITA.

1. Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayangnya yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah akan hal tersebut, jawab baginda, "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia".
2. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya.Allah mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.
3. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.
4. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.
5. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.
6. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah.
7. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah dan orang yang takutkan Allah, akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.
8. Barangsiapa membawa hadiah, (barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.
9. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).
10. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.
11. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 lelaki yang soleh.
12. Aisyah berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab rasulullah, "Suaminya. "Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah, "Ibunya".
13. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.
14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut,burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga sembahyang dan puasanya.
15. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup
pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.
16 Syurga itu di bawah tapak kaki ibu.
17 Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Nabi s.a.w) di dalam syurga.
18 Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya syurga.
19 Daripada Aisyah r.a. Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuan lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.


HAID NIFAS DAN BERSUCI

I.Lama haid
Sering menjadi pertanyaan, berapa lamakah masa darah haid itu ? Darah haid keluar paling sedikit tiga hari tiga malam, sebanyak-banyakknya 15 hari dan yang sedang berlangsung selama 5 hari.
Yang menjadi dasar dari ketentuan masa haid tersebut diantaranya :

Ar-Rabi’ bin Shahib
bahwa ia pernah mendengar Anas (sahabat Nabi saw) mengatakan : „Haid tidak lebih dari 10 hari."(Riwayat Ad-Daruquthni)

Syaikh Mahmud Khitab As-Subki
Tidak diragukan lagi, bahwa masa haid yang tiga atau sepuluh hari itu tidak dipersyaratkan keluarnya darah terus-menerus selama itu tanpa hentinya. Tapi yang penting darah itu keluar pada awal dan akhir masa haid.

Utsman bin Abi Al-Ash ra, bahwa ia mengatakan : "Bila wanita mengeluarkan haid lebih dari sepuluh hari, maka kedudukannya seperti wanita yang istihadhah (darah yang keluar diluar masa haid). Dia wajib mandi lalu shalat." (Riwayat Ad-Daruquthni dan merurut Al-Baihaqi).

II.Mandi
Mandi yaitu meratakan air ke sekujur tubuh, hanya saja ketika mandi sehabis haid atau nifas, maka bekas-bekas darah harus dibersihkan sama sekali dengan bahan yang baunya mengalahkan bau darah.
Bagi wanita yang berrambut panjang dia tidak wajib membuka ikatan rambutnya. Tapi cukup dengan menyiram kepala dengan tiga kali siraman. Kemudian mandi seperti biasa.
III.Sunnah Mandi
Urutan sunnah mandi adalah : mencuci tangan tiga kali, membersihkan kemaluan, berwudhu, menyiram air ke kepala tiga kali, kemudian mandi seperti biasa dengan memulai anggota badan yang kanan.

Sumber : Fiqih Wanita
Karya Ibrahim Muhammad Al-Jamal

Thaharah (Bersuci)

Menurut bahasa, thaharah artinya bersih. sedang menurut syara', thaharah berarti sucinya orang yang shalat, badannya, pakaiannya, dan tempat shalatnya dari najis. Dengan Maha Bijaksana, Allah Ta'ala telah menyuruh kaum muslimin agar senantiasa menjaga kebersihan.
Firman-Nya dalam Al-Qur'an:
''Dan pakaianmu bersihkanlah.'' ( Qs.al- Muddatstsir : 4 )
''Dan jika kamu junub, maka mandilah.'' ( Qs. Al- Maidah : 6 )
''Allah tidak berhak menyulitkan kamu, tetapi Dia hendak membersihkan kamu dan meyempurnakan ni'mat-Nya bagimu, supaya kamu bersyukur.'' (Qs. Al-Maidah : 6 )

Juga tentang thaharah ini Rasulullah bersabda:
'' Kebersihan itu sebagian dari iman.'' ( H.R Muslim dan Ahmad ).

A. Macam-macam thaharah
Bersuci dari hadats, baik hadats besar maupun kecil.
Jenis thaharah ini adalah khusus yang mengenai tubuh, seperti wudhu', mandi dan tayamum.
Bersuci dari khubuts ( najis ), baik yang ada pada tubuh, pakaian, maupun tempat, yaitu dengan cara menghilangkan najis tsb.

B. Tingkatan-tingkatan thaharah

Membersihkan tubuh dari hadats, najis, dsb.
Membersihkan anggota tubuh dari perbuatan dosa.
Membersihkan jiwa, jangan sampai menyeleweng atau berakhlak rendah.
Kesucian para Nabi, yaitu kebersihan hati mereka dari kemusyrikan terhadap Allah Tabaraka Wa Ta'ala.

Namun yang akan dibahas dalam thaharah kali ini mengenai kebersihan tubuh dari hadats serta kesuciannya beserta pakaian dan tempat dari najis.

C. Adab thaharah
1.Jangan menghadap ataupun membelakangi kiblat ketika bersuci dari buang air besar maupun kecil
2.Masuklah ke jamban dengan mendahulukan kaki kiri, dan keluarlah dengan kaki kanan terlebih dahulu
3.Jangan berbicara ketika buang air
4.Ucapkan sehabis buang air: '' Segala puji bagi Allah yang telah menghilangkan dariku penyakit dan menyehatkan aku.''
5.Bersiwaklah
Dahulukan anggota-anggota tubuh bagian kanan ketika membasuh atau mengusap
6.Hematlah akan air
7.Berdo'alah sehabis wudhu': '' Ya Allah, masukkanlah aku ke dalam golongan
orang-orang yang mau bertaubat, dan masukkan pula ke dala golongan mereka yang 8.sensntiasa bersuci.''
Shalatlah dus raka'at setelah berwudhu'
9.Sekalah air setelah wudhu' dan mandi
(Sumber : Fikih Wanita, karya Ibrahim Muhammad Al-Jamal)


KEMULIAAN WANITA

eramuslim - Allah Yang Maha Bijaksana telah menciptakan manusia dengan sebaik-baik kejadian. Dan Dia telah menjadikan hambanya itu berpasang-pasangan antara lelaki dan wanita yang saling membutuhkan dimana pihak yang satu menjadi penunjang yang lainnya.

Kemuliaan manusia seperti ditegaskan Allah hanyalah ketaqwaan yang menjadi ukurannya, yakni sejauh mana manusia dapat mentaati perintah Allah dan menjadikan Nabi Muhammad SAW sebagai teladan.

Seperti halnya laki-laki, Allah telah mengkaruniakan kepada wanita berbagai kemuliaan. Sehingga dengan kemuliaan yang dimilikinya tersebut, menjadikan syarat untuk wanita masuk syurga begitu mudah seperti diriwayatkan Anas bin Malik bahwa Nabi SAW, "Seorang wanita yang mengerjakan solat 5 waktu, berpuasa wajib sebulan, memelihara kemaluannya serta taat kepada suaminya maka pasti dia akan masuk syurga dari pintu mana saja yang dikehendakinya." (HR Abu Nuaim)

Abdul Rahman bin Auf meriwayatkan bahwa Rasulullah SAW bersabda,
"Seorang wanita solehah lebih baik dari 1000 lelaki yang tak soleh. Dan seorang wanita yang melayani suaminya selama seminggu, maka ditutupkan baginya 7 pintu neraka dan dibuka 8 pintu syurga yang mana dia dapat masuk dari pintu mana saja tanpa hisab."

Selain itu, Siti Aisyah r.a meriwayatkan bahwa Nabi SAW bersabda,
"Tidaklah seorang wanita yang haidh kecuali haidhnya merupakan kifarah bagi dosa-dosanya yang telah lalu. Dan pada hari pertama haidhnya membaca "Alhamdulillahi 'ala kulli hal wa astaghfirullaha min kulli zanbin" maka Allah menetapkan baginya bebas dari neraka, dengan mudah melalui sirath, aman dari siksa bahkan Allah mengangkat ke atasnya darajat 40 orang syuhada apabila dia selalu berzikir kepada Allah selama haidhnya."


Wanita Yang Mulia Dalam Pandangan Allah

Abu Hurairah meriwayatkan bahwa Nabi SAW bersabda, "Sebaik-baik wanita adalah apabila engkau pandang dia maka dia menggembirakan, bila engkau perintah dia taat, bila engkau tiada dia menjaga hartamu dan menjaga pula kehormatan dirinya."

Ada sebuah riwayat bahwa pada zaman Nabi SAW ada seorang laki-laki yang akan berangkat untuk berperang di jalan Allah. Dia berpesan kapada isterinya, "Wahai istriku ...janganlah sekali-kali engkau meninggalkan rumah ini sehingga aku kembali." Secara kebetulan ayahnya menderita sakit, maka wanita tadi mengutus seorang lelaki menemui Rasulullah SAW dan Baginda Nabi bersabda kepada utusan itu, "Agar dia taati suaminya" Demikian pula wanita itu mengutus utusannya bukan hanya sekali sehingga akhirnya dia mentaati suaminya dan tidak berani keluar rumahnya. Maka ayahnya meninggal dunia tetapi dia tetap tidak melihat mayat ayahnya. Dia tetap sabar sehingga suaminya pulang. Maka Allah memberi wahyu kepada Rasulullah yang berbunyi, "Sesungguhnya Allah telah mengampuni wanita tersebut disebabkan ketaatannya kepada suaminya."

Dalam riwayat yang lain mengatakan bahawa Allah turut mengampuni dosa ayahnya disebabkan ketaatan anaknya itu.

Inilah sebenarnya hal yang menyebabkan wanita diridhai oleh Allah bukannya dalam persamaan hak yang seperti dituntut oleh orang yang tidak memahami agama. Sedangkan dalam peristiwa Isra' Mi'raj, Nabi SAW telah melihat ke dalam syurga yang mana Allah memasukkan wanita ke dalam syurga 500 tahun lebih awal dari suami mereka, dan bila melihat ke dalam neraka Nabi SAW dapati 2/3 dari penghuninya adalah wanita. Oleh itu takutilah kita semua akan ALLAH.


Kemuliaan Wanita

Abdullah bin Mas'ud meriwayatkan bahwa Nabi SAW bersabda, "Apabila seorang wanita mencuci pakaian suaminya, maka Allah mencatat baginya 1000 kebaikan, diampunkan 2000 kesalahan bahkan segala sesuatu yang disinari matahari akan memohon ampun baginya dan Allah mengangkat 1000 derajat untuknya."

Maulana Syed Ahmad Khan menceritakan kelebihan yang dimiliki oleh wanita. Menurutnya, Seorang wanita solehah lebih baik dari seorang wali Allah, wanita pembuat tepung dengan membaca Bismillah akan diberkati Allah rezekinya, wanita penyapu lantai sambil berdzikir mendapat pahala seperti membersihkan Baitullah, Wanita solehah lebih baik dari 70 orang laki-laki yang soleh.

Allah akan memberkati rezeki apabila wanita memasak sambil berdzikir, Seorang wanita yang menutup auratnya dengan jilbab ditingkatkan oleh Allah cahaya wajahnya 13 kali dari wajah asalnya.
Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah yang Maha Indah di akhirat nanti tetapi Allah sendiri akan datang untuk berjumpa dengan wanita yang menutup auratnya dengan memakai jilbab dan ia istiqamah dengan itu.

Pengorbanan seorang wanita amat dihargai oleh Allah dan Rasul-Nya. Hanya saja kita kurang mengetahui kelebihan dan kemuliaan yang dikaruniakan kepada kita semua. (bay/um)


WUDHU

Fardhu (wajib) Wudhu :
Niat, yaitu menyengajakan untuk berwudhu. Niat tersebut dalam hati dan dilakukan pada permulaan wudhu.
Membasuh seluruh permukaan wajah dengan air yang suci, satu kali. Adapun basuhan berikutnya bukanlah fardhu.
Membasuh kedua tangan sampai ke siku, satu kali tetapi merata.
Mengusap kepala satu kali.
Membasuh satu kali kedua kaki sampai ke mata kaki, yitu dua tulang yang menonjol pada ujung betis, persis diatas telapak.
Tertib dalam mensucikan keempat anggota tersebut.
Sunnah Wudhu :
Membasuh tangan sampai pergelangan dengan air suci, tiga kali.
Membaca basmalah ketika mulai berwudhu.
Berkumur.
Membersihkan hidung (istinsyaq), dengan cara menghirup air ke dalam hidung.
Menyemprotkan kembali air dari dalam hidung.
Mengusap daun telinga, bagian luar maupun dalamnya, termasuk lubang telinga.
Menggunakan air yang baru dalam mengusapkan telinga.
Menyela-nyelai jari tangan dan kaki.
Menggerak-gerakkan cincin.
Mendahulukan tangan dan kaki kanan dari pada kiri.
Mulai dari bagian depan setiap anggota wudhu.
Memperpanjang basuhan pada wajah (ghurrah) dan juga pada tangan dan kaki (tahjil).
Basuhan kedua dan ketiga setelah sempurnanya basuhan pertama.
Menghadap kiblat ketika berwudhu.
Segera, artinya berturut-turut dengan segera dalam mensucikan 4 anggota wudhu tersebut diatas.
Hal-hal yang makruh dalam berwudhu :
Adanya sesuatu yang keluar dari dalam perut melalui salah satu dari dua jalan kotoran.
Terjadinya peristiwa yang kadang-kadang mengakibatkan keluarnya sesuatu dari salah satu dua jalan kotoran, sekalipun nyatanya tidak keluar yaitu :
· Hilang akal, baik karena meminum khamar, candu, gila, pingsan, ataupun terkejut.
· Tidur. Jika tidurnya sambil berdiri, duduk, ruku’ ataupun sujud, tidak wajib berwudhu lagi.
Menyentuh laki-laki dengan syahwat (QS 4 : 43)
Berkenaan dengan hal ini ada 2 riwayat :
· Dari Mu’az bin Jabal ra. Mengatakan bahwa Nabi saw pernah kedatangan seorang laki-laki lalu bertanya : „Ya Rasulullah saw, apa yang tuan katakan bila seorang lelaki mencium seorang perempuan yang dikenalnya. Bahkan terhadap istrinya sendiri laki-laki itu tidak melakukan sesuatu kecuali telah melakukannya pula dengan perempuan tadi. Hanya saja tidak sampai bersetubuh dengannya ?". lalu bersabdalah Nabi saw kepada si penanya tadi : „Berwudhulah kemudian shalat." (HR. At-Tarmidzi, Al-Hakim, Ahmad pada shahih Bukhari Muslim)
· Dari Siti Aisyah ra dia mengatakan : „Sesungguhnya ketika Rasulullah saw shalat, saya berbaring melintang dihadapan Beliau seperti mayat. Sehingga ketikahendak melakukan witir, Beliau menyentuhkan dengan kakinya." (HR. An-Nasa’i, bahwa isnadnya shahih)
Berhubungan dengan dua riwayat tersebut, pendapat para ulama terkemuka dalam bermadzab yang empat mengenai masalah inipun berbeda-beda, yaitu :
· Madzab Hanfi
· Madzab Maliki
· Madzab Syafi’i
· Madzab Hanbali

Sumber : Fikih Wanita, karya Ibrahim Muhammad Al-Jamal



SHALAT WANITA

A. Shalat wanita yang sedang haid, nifas & istihadhah

Wanita yang sedang haid dan nifas tidak boleh melakukan sholat, dan tidak perlu mengganti shalatnya yang tertinggal selama haid ataupun nifas. Istihadhah adalah darah yang keluar dari bagian bawah rahim selain waktu haid dan nifas. Wanita yang istihadhah wajib tetap melaksanakan shalat, juga puasa Ramadhan, dan setiap hendak shalat harus bersuci dulu.
Hal ini sesuai dengan hadits Rasulullah Saw. :

Dari Abu Sa’id Al-Khudri ra., Rasulullah Saw. bersabda:"Bukankah wanita itu tidak melakukan shalat dan puasa bila sedang haid ?" (Riwayat Al-Bukhari)

Dari Ummu Salamah ra., ia berkata: ‘’Salah seorang istri Nabi Saw. Mengalami nifas selama 40 malam, sedang Nabi saw. tidak menyuruh dia mengganti shalat yang tertinggal selama nifas."(Riwayat Abu Daud, Tirmidzi dan Ibnu Majah)

Dari ‘Aisyah ra., ia berkata: Fatimah binti Abi Hubaisy datang kepada Nabi Saw. lalu berkata: "Sesungguhnya aku ini wanita yang istihadhah hingga tak kunjung suci, maka apakah aku harus meninggalkan shalat terus-menerus ?’’ Nabi Saw berkata: "Tinggalkan shalat pada hari-hari haidmu saja, kemudian mandi dan berwudhu’ tiap kali hendak shalat, seterusnya lakukanlah shalat sekalipun ada darah menetes di tikar."Riwayat Ahmad, Ibnu Majah, At-Tirmidzi dan lainnya)

Tentang menjawab adzan, bagi wanita yang sedang haid, nifas atau istihadhah Insya Allah diperbolehkan.

B. Tentang shalat wanita di masjid, menjadi imam dan shaf wanita dalam shalat

Wanita boleh shalat di masjid, tetapi shalat di rumah lebih utama. Mengenai wanita menjadi imam shalat adalah tetap sah, jika yang diimami juga sesama wanita, sedang untuk menjadi imam bagi laki-laki tidaklah sah.
Shaf wanita dalam shalat: Dari Abu Hurairah ra. berkata: Sabda Rasulullah Saw. : "Sebaik-baik shaf orang lelaki ialah yang terdepan, dan yang terburuk ialah yang terakhir. Dan sebaik-baik shaf wanita ialah yang terakhir, dan yang terburuk ialah yang terdepan."

C. Menggendong bayi selagi shalat
Menggendong bayi selagi shalat boleh dilakukan, karena Nabi Saw sendiri meriwayatkan: „Bahwa beliau Saw. shalat, sedang di depannya ada cucu beliau, putri Zainab. Cucu beliau itu merangkul pada leher beliau. Bila ruku’, maka ia beliau letakkan, dan bila ia bangkit dari sujud, diambilnya kembali ke leher beliau."
Sumber: Fiqih Wanita (Karya Ibrahim Muhammad Al-Jamal


Shalat Id Bagi Wanita

Dari Ummu Athiyah ra ia berkata : „Kami diperintahkan Rasulullah saw agar menyuruh keluar rumah kaum wanita pada Hari Raya Fitrah dan Adha, yaitu anak-anak remaja putri, perempuan-perempuan yang sedang haid dan mereka yang tinggal dalam pingitan. Bagi yang sedang haid hendaklah menjauhi shalat - dan menurut suatu lafadh lain menjauhi tempat shalat - dan mendengarkan khutbah dan dakwah kepada kaum muslimin. Saya (Ummu Athiyah) berkata, „Ya Rasulullah, salah seorang dari kami ada yang tidak punya jilbab" Jawab Rasul, „Saudaranya hendaklah memberinya pakaian".
Menurut riwayat lain disebutkan, „Dan wanita haid berada di belakang jamaah, mereka ikut bertakbir bersama saudaranya sesama wanita".
Dari kedua hadits tersebut diatas, bukan saja wanita yang suci saja yang boleh keluar menuju tempat shalat Id pada kedua hari raya (Fitri dan Adha), tetapi wanita yang sedang haid pun boleh ikut serta. Hanya mereka tidak ikut dalam shalat. Mereka berada di belakang jamaah shalat wanita untuk ikut mendengarkan khutbah dan bertakbir bersama kaum wanita. Bahkan jika mereka tidak mempunyai pakaian (jilbab) untuk keluar rumah, Rasulullah saw memerintahkan kepada saudaranya untuk meminjamkan pakaian kepadanya.

Sumber :
Fiqih Wanita
karya Ibrahim Muhammad al-Jamal


Istihadhah

Istihadhah merupakan suatu keadaan pendarahan yang dialami wanita di luar waktu haid (menstruasi)-nya yang normal. Pendarahan ini bisa terjadi sebelum atau sesudah haid yang sesungguhnya, baik sedikit maupun banyak, bisa terus-menerus tiap hari ataupun tidak, dapat dialami oleh wanita yang telah maupun yang belum menikah. Dari tinjauan syar’i keadaan istihadhah ini dinyatakan oleh Nabi saw. sebagai gangguan setan (Hadits Hamnah binti Jahsy, diriwayatkan oleh Akhmad, Abu Daud dan Turmudzi), sedangkan ditinjau dari ilmu kedokteran dapat disebabkan oleh adanya gumpalan (kista) berdarah yang menyerupai selaput lendir rahim yang terdapat dalam sistem reproduksi wanita.

Tinjauan Syar’i1
Batasan
Sesuai tuntunan Rasululloh saw., dalam keadaan pendarahan istihadhah ini bagi wanita yang bersangkutan berlaku hukum yang sama seperti wanita-wanita dalam keadaan sucinya, yaitu boleh sholat, berpuasa, i’tikaf, membaca Al Qur’an, menyentuh dan membawa mush-haf serta melakukan semua ibadat. Selain itu bagi yang telah menikah juga diperbolehkan dalam keadaan istihadhah bercampur dengan suaminya.
Untuk menentukan saat seseorang kembali suci sesudah haid, dapat diperhatikan pedoman berikut:

Bila jangka waktu haid telah dikenal oleh wanita yang bersangkutan, sebelum istihadhah. Misalnya bila keadaan istihadhah ini baru dialami sesudah wanita tersebut beberapa kali (atau bertahun-tahun) mendapat haid secara normal, maka jangka waktu haid yang telah dikenal ini dijadikan jangka waktu haid ketika gangguan istihadhah muncul, selebihnya dianggap sebagai waktu suci. Wanita tersebut hendaknya bersuci sebagaimana bersuci sesudah haid, lalu untuk selanjutnya dia tidak lagi dihukumi sedang haid, melainkan boleh beribadat seperti wanita-wanita suci lainnya (sumber: Hadits dari Ummu Salamah, diriwayatkan oleh Malik dan Syafi’i serta Yang Berlima kecuali Turmudzi).


Bila darahnya mengalir berkepanjangan dan tidak mempunyai hari-hari yang telah dikenal karena sejak pertama kali mendapat haid sekaligus mengalami istihadhah, atau karena telah tidak ingat lagi akan kebiasaannya, atau ia mencapai baligh dalam keadaan istihadhah hingga tak dapat membedakan darah haid. Wanita golongan ini hendaknya menentukan waktu 6 atau 7 hari sebagai waktu haidnya sebagaimana kebanyakan wanita (sumber: Hadits dari Hamnah binti Jahsy, diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Daud dan Turmudzi).


Wanita yang tidak mempunyai kebiasaan, namun dapat membedakan darah haid dari lainnya. Maka hendaknya wanita tersebut berbuat sesuai dengan pembedaannya itu, bila darahnya bukan seperti darah haid, maka hendaknya dia menganggapnya sebagai istihadhah dan harus mulai sholat wajib kembali. Untuk pembedaan darah haid dari istihadhah ini dapat dijadikan pedoman Hadits dari Fathimah binti Abi Hubeisy, yang diriwayatkan oleh Abu Daud, Nasa’i, Ibnu Hibban dan Daruquthni: „Bahwa ia mempunyai darah penyakit (istihadhah), maka sabda nabi kepadanya: „Jika darah haid, maka warnanya hitam dikenal. Bila demikian, maka hentikanlah sholat! Jika tidak, berwudhuklah dan sholatlah, karena itu hanya merupakan keringat."

Bersuci dalam keadaan istihadhah

Ia tidak wajib mandi ketika akan sholat apapun juga, begitupun pada waktu manapun, kecuali hanya satu kali saja, yakni pada saat haidnya telah terputus. Ini merupakan pendapat Jumhur, baik dari golongan Salaf maupun Khalaf. Dalam petikan Hadits Hamnah binti Jahsy di atas dikisahkan:
"...boleh pilih salah satu di antara dua perkara, dan jika telah dikerjakan salah satu di antaranya, maka tak perlu lagi yang lain. Tetapi jika kau sanggup melakukan keduanya, itu terserah kepadamu!" Sabda Nabi lagi: „Ini hanya disebabkan oleh gangguan setan, maka jadikanlah haidmu 6 atau 7 hari dengan sepengetahuan ALLAH, kemudian mandilah, hingga bila rasanya dirimu sudah suci dan bersih, maka sholatlah selama 24 atau 23 hari, dan berpuasalah. Demikian itu sah bagimu. Selanjutnya lakukanlah itu pada tiap bulan sebagai haid dan sucinya perempuan lain pada waktu masing-masing!"
„Dan jika kau sanggup mengundurkan sholat Dzuhur dan menyegerakan sholat ‘Ashar, maka mandilah dan lakukanlah sholat Dzuhur dan ‘Ashar secara jama’ atau merangkap. Kemudian kau undurkan pula sholat Maghrib dan majukan ‘Isya, dengan mandi dan menjama’ kedua sholat, lalu di waktu Shubuh kau mandi pula lalu sembahyang." Dan sabda Rasululloh saw. pula: „Cara yang terakhir inilah yang lebih saya sukai"
Ia wajib berwudhuk pada setiap akan sholat berdasarkan sabda Nabi saw. menurut riwayat Bukhari: „Kemudian berwudhuklah setiap hendak sholat!"

Menurut Jumhur, janganlah ia berwudhuk sebelum masuk waktu sholat, karena sucinya itu adalah karena keadaan darurat, maka tidak boleh dimajukan sebelum saat diperlukan.

Tinjauan Ilmu Kedokteran

Salah satu penyakit wanita yang menimbulkan gangguan pendarahan di luar masa haid yang sebenarnya adalah adanya gumpalan yang disebut endometriosis (jerman: Endometriose). Kata Endometriose berasal dari bahasa latin untuk selaput rahim (Gebärmutterschleimhaut) Endometrium. Selaput rahim inilah yang pada wanita dewasa ‘runtuh’ pada setiap bulan bila tidak mengalami kehamilan dan keluar sebagai darah kotor haid. Normalnya, selaput rahim ini hanya ada dalam rongga rahim. Namun, ternyata selaput rahim ini bisa didapati di luar rongga rahim, misal di dalam dinding rahim, dalam kandung telur, dalam saluran telur atau bahkan di tempat-tempat yang ‘jauh’ seperti di dalam rongga perut, hati dan dada, sehingga orang menyebut gangguan penyakitnya sebagai endometriosis (=bersifat seperti Endometrium). Meskipun demikian kasus yang paling sering dijumpai adalah tumbuhnya/terbentuknya endometriosis pada organ-organ reproduksi bagian dalam, seperti pada vagina, rahim, kandung selur dan saluran telur. Pertumbuhan selaput di dalam rahim dan bagian selaput di dalam ‘kawanan’ endometriosis bergantung pada hormon-hormon wanita (estrogen dan progesteron). Oleh sebab itu selaput rahim dan endometriosis dipengaruhi oleh perubahan-perubahan siklis yang sama, artinya bagian selaput endometriosis terbentuk dan mengeluarkan darah terus sampai akhir siklus bulan yang bersangkutan. Namun, karena darah dalam kawanan endometriosis tidak mempunyai jalan keluar dan dapat dikatakan tetap terperangkap, maka kawanan ini makin lama makin membesar dan kemudian akhirnya dapat membentuk kapsul besar (kista, jerman= Zyste). Terjadinya endometriosis di luar rahim ini sampai sekarang masih terus dipelajari. Beberapa teori telah diajukan, beberapa dinyatakan gugur, namun muncul lagi teori-teori baru. Dunia kedokteran baru tahu pasti bagaimana menghilangkan kista endometriosisnya, namun bagaimana terbentuknya atau sebab-sebab apa yang menimbulkannya masih terus dalam penelitian. Bahkan sesudah operasi pengambilan kistapun, penyakit endometriosis ini dapat muncul kembali. Umumnya berlaku keadaan sebagai berikut: bila wanita yang mengidap penyakit endometriosis ternyata hamil, maka kemunculan endometriosis terhambat. Namun, bila pasien tersebut tidak hamil, maka peluang munculnya kembali kista endometriosis jauh lebih besar dan dalam jangka waktu yang relatif lebih cepat. Oleh sebab itu sesudah endometriosis diambil melalui operasi diperlukan terapi lanjutan, yang dapat berupa obat minum atau suntikan, yang harus dijalani langsung sesudah operasi.
Tanda-tanda penyakit endometriosis dapat bermacam-macam, di antaranya: (1) sakit di perut bagian bawah sebelum dan selama haid, (2) sakit ketika berhubungan suami istri atau pada saat pemeriksaan ginekologi, (3) rasa seperti kram pada kandung kemih atau usus (dubur), dapat dibarengi dengan pendarahan dari usus (dari dubur) atau kandung kemih, (4) tidak punya anak dengan atau tanpa keluhan-keluhan di atas. Namun, keluhan yang khas adalah (1), (2), (4) dan keluhan sakit pada usus (dubur) atau kandung kemih yang berulang (siklis). Meskipun demikian ada pula pasien endometriosis yang sama sekali tidak mempunyai/merasakan tanda-tanda tersebut. Untuk pemastian adanya endometriosis diperlukan pemeriksaan ginekologis dan „Ultraschall" (USG=ultra sonography). Dengan Ultraschall bisa terjadi bahwa kista endometriosis yang masih kecil masih belum terdeteksi. Pemeriksaan yang paling akurat saat ini untuk memastikan adanya endometriosis adalah dengan peneropongan perut (Bauchspiegelung) yang sekaligus dapat mengambil sebagian atau seluruh kistanya bila dipastikan bahwa pasien yang bersangkutan mengidap endometriosis. Dengan Bauchspiegelung pasien harus dibius total. Bila si pasien ingin mempunyai anak, maka dengan Bauchspiegelung ini dapat sekaligus dilihat apakah saluran telurnya dapat dilewati oleh sel telur yang telah matang. Hal ini penting karena sel telur yang matang akan ‘berjalan’ dari kandung telur menuju saluran telur dan pembuahan sel telur oleh sperma secara alami terjadi di dalam saluran telur. Untuk pemastian finalnya, maka seringkali diambil contoh jaringan dari suatu kawanan endometriosis dan diperiksa dengan lebih teliti. Bila di bawah mikroskop diketahui bahwa ada sel-sel endometriosisnya, maka jelas benarlah diagnosenya.

Telah diketahui bahwa endometriosis dapat menghambat kehamilan. Bauchspiegelung yang dilakukan terhadap wanita yang lama tidak bisa punya anak menunjukkan bahwa 50% kasusnya mempunyai kawanan endometriosis dalam organ dalam reproduksi. Memang setiap satu dari dua wanita yang tidak bisa punya anak dapat diketahui dengan pasti melalui Bauchspiegelung. Namun, hal ini tidak berarti bahwa endometriosis merupakan satu-satunya penyebab tidak bisa hamil. Dalam hal ini terdapat berbagai macam faktor penyebab lain, seperti misalnya gangguan psikhis atau gangguan hormonal, dan juga tidak kalah pentingnya adalah kemampuan membuahi dari sperma suaminya. Dapat terjadi bahwa wanita yang mempunyai endometriosis bisa hamil juga. Dengan demikian diagnose adanya endometriosis tidak berarti sama dengan ketidakmampuan hamil.

Untuk wanita-wanita yang tidak mempunyai masalah untuk hamil atau yang tidak ingin hamil lagi, bukan berarti bahwa endometriosis ini dapat diabaikan. Kista endometriosis akan terus tumbuh besar selama produksi hormon-hormon wanita dari wanita yang bersangkutan berlangsung sejalan dengan siklus haidnya, dan dengan adanya endometriosis ini dapat menimbulkan berbagai keluhan sakit sebagaimana telah dijelaskan di muka. Oleh sebab itu sudah seyogyanyalah bila setiap wanita yang mengidap gejala penyakit endometriosis ini menjalani pemeriksaan dan mengikuti terapi penyembuhan sesuai dengan yang disarankan oleh dokternya masing-masing.


Wanita Keluar Rumah

Tentang Qs.Al-Ahzab : 33 ; ''Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang jahiliyah dahulu.''
Menurut ayat Allah tersebut memang maksud ketentuan syari'atnya menyeru para wanita agar menetap di rumah, menahan diri agar tidak keluar kecuali untuk suatu kepentingan.Namun nasehat Al-Qur'an tersebut bukan mengartikan bahwa kaum wanita harus menetap di rumah selama-lamanya dan tidak boleh keluar sama sekali, juga bukan berarti bermaksud merendahkan kehormatanwanita apalagi mengikis personalitas sosialnya, sebagaimana tuduhan kebanyakan musuh-musuh Allah, justru sebaliknya Al-Qur'an ingin menunjukkan suatu jalan pemeliharaan diri yan gdapat sitempuh dengan kehendaknya sendiri dan bukan ditentukan oleh kehendak orang lain.

Syarat-syarat keluar rumah bagi para wanita:
1. Adanya izin,
menurut Ibnu Taimiyah dalam Al-Fatawa menyebutkan bahwa dalam hal meminta izin ini ada dua hal, yaitu bagi wanita yang telah menikah, izin yang dimaksud adalah izin dari suami, sedang bagi wanita yang belum menikah izinnya adalah izin dari orang tuanya. Dan untuk meminta izin, ada izin umum dan ada izin khusus. Izin umum adalah meminta izin keluar rumah untuk keperluan yang memang dianggap keperluan rutinitas, seperti belanja, sekolah dllnya. Hal ini tidak perlu setiap keluar meminta izin tapi cukuplah sekali minta izin, sedang untuk meminta izin untuk keperluan yang jarang-jarang seperti silaturrahim, menjenguk orang sakit dllnya, maka perlu meminta izin dahulu setiap akan pergi untuk keperluan tersebut.
2. Untuk kebaikan, seperti:
· Pergi menuntut ilmu
· Pergi untuk beramar ma'ruf nahi munkar (berda'wah)
· Silaturrahiim
· Berdagang atau bekerja

3. Tidak bertabarruj,
maksudnya tidak bersolek dan berdandan, tidak memakai perhiasan-perhiasan yang menarik, sehingga mengundang syahwat laki-laki juga tidak memperlihatkan keindahan tubuhnya.

4. Menutup aurat dan menjaga adab-adab Islam
Menutup aurat ketika keluar rumah merupakan kewajiban syar'i yang harus dipatuhi oleh setiap muslimah yang telah akil baligh, busana yang menjadi standard syar'i adalah sebagi berikut:
a. Menutupi seluruh tubuh kecuali wajah dan dua telapak tangan
b. Tidak ketat hingga lekuk tubuh tidak terlihat.
c. Tidak tipis hingga warna kulit tidak terlihat.
d. Tidak menyerupai laki-laki
e. Tidak berwarna mencolok sehingga tidak menarik perhatian orang.
f. Dipakai bukan maksud memamerkan dan tidak bergambar makhluk hidup.

Adapun adab-adab Islam yang harus dijaga adalah diantaranya, menjaga pandangan, tidak ikhtilat (berdua-duaan dengan lawan jenis), tidak berbicara dengan suara yang menimbulkan rangsangan, tidak berjalan berlenggak-lenggok dan lain sebagainya yang akan merusak citra Islam. Demikianlah pembahasa tentang wanita keluar rumah, semoga Allah selalu membimbing dan memberi petunjuk-Nya kepada kita semua. Amin.



Khitan Wanita

Khitan pada wanita adalah memotong sebagian kulit (labia minora) atau kelentit (praeputium clitoris) yang terdapat pada bagian atas farji.
Rasulullah bersabda : „ Khitan adalah sunnah bagi kaum lelaki dan merupakan kebaikan bagi kaum wanita." (HR. Ath-Thabrani)

Ada beberapa pendapat tentang waktu pelaksanaan khitan. Menurut imam Syafi’i, khitan itu boleh saja dilaksanakan ketika anak masih kecil.

Hadits menurut riwayat Jabir ra : „Bahwa Nabi saw mengkhitankan Hasan dan Husain pada umur 7 hari." (HR. Abu Asy-Syaikh & Al-Baihaqi)

Untuk melaksanakan khitan bagi anak perempuan tidak perlu diadalan walimah seperti khitannya anak laki-laki. Dalam kitab Al-Mudkhil, ibn Al-Haj mengatakan, „Sunnah yang sudah berlaku ialah bahwa khitannya anak lelaki diumumkan, sedang khitannya anak perempuan dirahasiakan."

Diringkas dari : „Fiqhul Mar’ah Al-Muslimah" karya Ibrahim Muhammad Al-Jamal



Minyak Wangi Bagi Muslimah

Bagi seorang muslimah, memakai minyak wangi tidak lain adalah untuk memenuhi kesenangan suaminya saja. Selain itu bagi yang mungkin mempunyai bau badan yang kurang sedap, malah sangat dianjurkan untuk memakainya. Namun demikian tidak berarti semua minyak wangi cocok dan boleh dipakai oleh muslimah. Rasulullah menganjurkan bagi wanita muslimah untuk memakai minyak wangi yang baunya tidak terlalu kuat, sebagaimana beliau bersabda :
„Sesungguhnya minyak wangi untuk lelaki ialah yang kuat baunya dan kalem warnanya, sedang minyak wangi untuk wanita ialah yang menyolok warnanya dan kalem baunya."
(HR An-Nasa’i, Tarmidzi, Abu Hurairah)
Mengapa yang baunya tidak terlalu kuat ? Karena bau yang kuat bisa menarik perhatian orang, misalnya ketika muslimah itu harus pergi keluar rumah.

Diringkas dari : „Fiqhul Mar’ah Al-Muslimah" karya Ibrahim Muhammad Al-Jamal


Wanita Menjadi Imam Shalat

Wanita sama sekali tidak sah untuk menjadi imam laki-laki, tapi sah saja mengimami sesama kaum wanita. Dalam hal ini telah diterangkan bahwa Aisyah ra pernah jadi imam memimpin jamaah wanita dengan cara berdiri dalam shaf (barisan) mereka. Dan demikian pula yang telah dilakukan Ummu Salamah ra. Bahkan Rasulullah saw pernah menyuruh seorang lelaki menjadi mu’adzin (orang yang melakukan adzan) bagi Ummu Waraqah, lalu menyuruh wanita itu menjadi imam memimpin jamaah dalam keluarganya untuk shalat-shalat fardhu (wajib).
Jadi, kalau ada rumah yang cukup luas memuat banyak wanita, sedang mereka ingin mengadakan shalat jamaah, maka hal itu boleh mereka lakukan dengan syarat imamnya jangan berdiri di depan, tapi tetap dalam shaf mereka (berdiri dalam shaf terdepan).

Sumber : „Fiqih Wanita" karya Ibrahim Muhammad Al-Jamal



Keringanan Bagi Wanita Hamil Dan Menyusui

Dari Anas bin malik Al-Ka’bi, bahwa rasululloh saw, bersabda:
"Sesungguhnya Allah ‘Azza Wa jalla meringankan bagi musafir puasa dan separuh dari shalat; dan bagi wanita hamil dan menyusui (Ia meringankan) puasa". (H:R Lima perawi, dan oleh At-Tarmidzi dinyatakan hasan)

Hadist di atas merupakan dalil bahwa bagi wanita yang sedang hamil dan menyusui boleh berbuka puasa, jika merasa khawatir baik atas dirinya maupun atas anaknya. Bahkan bisa menjadi wajib berbuka, jika puasanya itu bisa membahayakan jiwanya atau anaknya. Dalam hal ini tidak ada perbedaan diantara para ulama. Perbedaannya terletak pada, apakah cukup dengan membayar fidyah ( memberi makan orang miskin) atau harus mengqadha’.

Sebagian ulama berpendapat (Ishak), wanita hamil dan menyusui itu dapat memberi makan kepada fakir-miskin tanpa berkewajiban mengqadha’ puasa yang ditinggalkannya, dan kalau dia mau boleh juga mengqadha’ tanpa harus memberi makan.

Menurut Madzhab Maliki dan Hanafi wanita hamil dan menyusui jika berbuka, kelak wajib mengqadha’nya. Dan Tidak perlu berturut-turut ketika mengqadha’nya. Ulama Maliki menambahkan, wanita menyusui diwajibkan membayar fidyah, sedangkan wanita hamil tidak. Sedangkan menurut Madzhab Hanbali dan Syafi’i, wanita hamil dan menyusui yang berbuka puasa, kelak wajib mengqadha’nya tanpa membayar fidyah.

Tetapi jika kekhawatirannya itu tertuju kepada diri anaknya saja, maka selain qadha juga wajib fidyah.

Sumber : Fiqih wanita karya Ibrahim Muhammad Al-Jamal.


NASIHAT DIHARI PERNIKAHAN (Nasihat Seorang BapaK)

Abdullah bin Jaafar bib Abi Talib berpesan kepada anaknya dihari pernikahan
anaknya:-
"Anakku, berhati-hatilah engkau, Jangan bersifat cemburu kerana cemburu itu
adalah kunci penceraian. Berhati-hatilah engkau jangan banyak menegur
(berleter) terhadap suamimu kerana menegur itu menimbulkan kebencian..
Sentiasalah memakai celak (penghitam alis mata) kerana celak itu sebaik-baik
perhiasan.
Pesanan Seorang Ibu Kepada Anak Gadisnya.
Amru bin Hujru (Raja Kindah) berkahwin dengan Ummu Iyyas binti Auf biin
Muhallam As Syaibani. Sebelum berlangsungnya perkahwinan itu, ibu Ummu
Iyyas masuk bertemu anaknya dan berpesan:-
"Anakku, jagalah baik-baik sepuluh perkara, kelak engkau akan memiliki
perbendaharaan rumahtangga."
1. Hormatilah suamimu dengan menggembirakan serta memberikan kepuasan
kepadanya.
2. Turutilah perintah suamimu sebaik-baiknya.
3. Awasilah sorotan kedua matanya jangan sampai suamimu itu melihat
sesuatu yg buruk padamu.
4. Awasilah hidungnya jangan sampai ia mencium bau, kecuali bau yg paling
sedap dan nyaman
5. Awasilah suamimu waktu tidurnya jangan sampai terganggu kerana
menggangu orang yg sedang tidur itu membawa kemarahan
6. Awasilah suamimu waktu makannya jangan sampai ia lapar kerana gangguan
lapar yang berturut-turut itu menimbulkan kemarahan.
7. Jagalah harta benda suamimu dengan cermat dan aturkanlah keluar
masuknya dengan sebaik-baiknya
8. Jagalah anak-anak dan keluarganya serta pembantu-pembantu rumahtangga
suamimu.
9. Janganlah menentang perintah suamimu kerana hal itu akan menyedihkan
hatinya.
10. Janganlah engkau membuka rahsia suamimu kerana kalau engkau
membukarahsianya engkau tidak akan selamat dari pembalasannya. Kemudian
berhati-hatilah engkau jangan sampai engkau gembira dihadapannya padahal ia
dalam keadaan sedih. Sebaliknya jangan engkau bersedih dihadapannya di kala
ia sedang bergembira"
Asthma binti khariyah Fazari telah berkata kepada puterinya pada hari
pernikahan anaknyanya itu:
"Hai anakku, kini engkau akan keluar dari sarang dimana engkau
dibesarkan.Engkau akan berpindah ke sebuah rumah dan hamparan yang belum
engkau
kenali. itulah suamimu. Jadilah engkau tanah bagi suamimu (taat perintahnya)
dan ia akan jadi langit bagimu (tempat bernaung). Jadilah engkau lantai
supaya ia menjadi tiangnya. Jangan engkau bebani ia dengan pelbagai
kesukaran kerana itu akan memungkinkan ia meninggalkanmu. Kalau ia
mendekatimu, dekatilah ia dan jika ia menjauhimu maka jauihilah ia dengan
baik. Peliharalah benar-benar suamimu itu akan hidungnya, pendengarannya,
matanya dan lain-lain.Jangan biarkan suamimu itu mencium sesuatu darimu
melainkan yang harum. Jangan pula ia mendengar melainkan yang enak dan
janganlah ia melihat melainkan yang indah sahaja padamu.



MENGENAI LELAKI

Lelaki
*agresif
*bebas
*tidak beremosi
*menyembunyikan emosi
*tidak mudah melenteng
*aktif
*perasaan tidak mudah terguris
*tidak sedar perasaan orang lain
*tidak mudah menangis
*boleh membezakan perasaan dari idea membezakan perasaan

Wanita
*tidak agresif
*bergantung
*amat beremosi
*mendedahkan emosi
*mudah melenting
*pasif
*perasaan mudah terguris
*sedar dan peka kepada perasaan orang lain
*mudah menangis
*tidak mampu dari idea membezakan perasaan

Lahirnya anda dalam keluarga
Ahli psikologi telah merangka beberapa panduan bagi menilai diri anda berdasarkan
kedudukan anda dalam keluarga. Mungkin anda anak tunggal, ini akan membawa kesan yang
berbeza-beza kepada sikap anda. Personaliti insan terbentuk sejak dari zaman kanak-kanaknya,
paling banyak dari personaliti ini terbentuk ketika belum bersekolah. Catatan ini hanyalah
berkaitan dengan keadaan jika anda hanya memiliki dua beradik:

Lelaki yang mempunyai abang.
Dia cuba meniru tingkahlaku abangnya. Dia akan bersifat kelakian dan amat sedikit sifat
kewanitaanya pada dirinya, tidak mudah takut, nakal, suka bersukan dan mungkin melibatkan
diri dalam sukan yang berisiko tinggi, serta memilih kerja keushawanan di bidang jualan,
pengeluran atau bank.

Lelaki sulung yang mempunyai adik lelaki
Dia mempunyai sifat kelakian yang tinggi,tapi agak penakut, setia dan suka mendominasi.
meraka ini cenderung untuk bersetuju kepada keputusan yang salah sekiranya keputusan itu
di berikan oleh yang sama status dengannya.

Lelaki yang mempunyai kakak
Ada yang berpendapat bahawa lelaki ini banyak mempunyai sifat kewanitaan dan banyak
bergantung kepada orang lain .Tatapi kajian yang lain mendapati walaupun mereka ini
sedemikian sikapnya ,ianya hanya ketika kecil,apabila umur lelaki ini menjangkau 18tahun ,
dia mula membentuk sifat kelakian yang lebih jelas.

Lelaki yang mempunyai adik perempuan
Sifat kelakianya tinggi .Sifat kelakian ini teguh dalam diri mereka dan ini membuatkan
mereka merasa selamat menjalankan rol sebagai lelaki.



Lelaki atau laki-laki.

Mengenal lelaki secara umum.
Seorang lelaki tidak sama dengan seorang wanita.Lelaki juga tidak akan menjadi wanita dan
begitulah sebaliknya.ramai wanita menganggap bahawa lelaki sukar di fahami ,begitu jugaklah
pendapat lelaki .berikut di catatkan apakah sifat -sifat secara umum di mana banyak
antaranya di catat dlam buku tulisan Bob berkowitz
Hidup Lelaki Lebih Mudah
Lelaki lebih mudah hidupnya berbanding wanita .Kerana itu lelaki sukar untuk memahami jika
sesuatu perkara itu di sampaikan dalam bentuk kiasan .Wanita suka mengkias ibarat dan
berharap lelaki faham,tetapi lelaki lebih suka jika ianya dijelaskan dengan bahasa yang
mudah dan jelas,secara berterus terang.Sekiranya wanita tidak jelas mengenai sesuatu
perkara,tanyalah secara terbuka kepada lelaki.

Bahasa lelaki adalah berlainan
Lelaki bercakap dengan bahasa yang berlainan .Ini menyebabkan lelaki dan wanita sukar
berkomunikasi antara satu sama lain .apa yang lahir dari kata-katanya ,jika dia bercakap
dengan wanita ,adalah berbeza dari apa yang di lakukannya berbanding dari apa yang di
katakanya .Lelaki tidak pandai melahirkan rasa hatinya dalam bentuk kata.

Lelaki suka membisu
Wanita berkebolehan untuk membincangkan sesuatu subjek yang sensitif dan mendukacitakan
sebagai salah satu cara berhadapan dengan realiti tetapi lelaki masih lebih suka untuk
menyembunyikan dan membisu.

Lelaki tidak kompleks
Jika terdapat semua tanda yang menunjukan bahawa seseorang lelaki hanya mahu wanita
menjaganya,mengemas rumah,menyediakan makanan untuknya dan melakukan jima' secara kerap
dengannya,wanita harus percaya bahawa itulah yang lelaki tersebut mahu.Ini bukan bererti
lelaki berfikir secara primitif,tetapi lelaki memang sedemikian .wanita biasa menganggap
lelaki sebagai kompleks ,tetapi sebenarnya kehendak lelaki adalah mudah.

Jangan paksa lelaki
Bila wanita mendesak lelaki agar mendedahkan perasaanya ,mungkin lelaki itu akan
mendedahkan sesuatu yang wanita itu tidak suka mendengarnya .Maka adalah lebih baik
jangan bertanya dan menyelidik hingga ke akar umbi .lebih baik bagi wanita membaca bahasa
badan lelaki ,matanya,atau perubahan corak perlakuanya .Jika dia pada kebiasaanya suka
membaca tidak melakukannya,mungkin pada ketika itu fikiranya sedang kacau

Lelaki berahsia dengan lelaki lain
Tidak sebagai mana wanita yang lebih mudah untuk bercakap dengan wanita lain mengenai
maslah ,harapan dan kebimbangan yang amat rahsia dan peribadi,adalah sukar bagi lelaki
untuk menjadi mesra secara verbal sedemikian rupa.untuk melakukannya ,lelaki memerlukan
kekuatan dan keberanian yang tinggi.

Lelaki pentingkan kejujuran
Jika lelaki tahu bahawa isterinya suka bercerita pada wanita lain tentang dirinya ,
besar kemungkinan lelaki itu tidak akan bercerita lagi secara mesra mengenai hal-hal
rahsia kepada isterinya.kejujuran adalah penting bagi lelaki .Dia mahukan isterinya
menyimpan rahsia -rahsia rumahtangga.

Lelaki tidak suka di kritik
Jangan mengkritik lelaki ,melainkan jika anda bersedia untuk bertikam lidah dengannya.
lelaki tidak begitu terbuka untuk menerima kritikan .mengkritik di belakangnya ,
contohnya saudara atau kawanya ,mungkin dapat mengelakan kofrantasi serta merta tetapi
dia akan berasa marah juga apabila perkara tersebut di sampaikan kepadanya .
cara yang baik untuk mengkritik lelaki ialah dengan berjenaka dan lembut .cara lelaki
merngkritik adalah berlainan ,dan ia jarang di lakukan olah lelaki .Bila lelaki mahu
mengkritik lelaki ,elok jika kritikan itu di gabungkan dengan sedikit pijian .

Lelaki juga mahukan sokongan
Bila lelaki menghadpai masalah dan mengadu pada wanita ,wanita harus memberitahu lelaki
itu bahwa dia masih di perlukan .Lelaki mahukan keselesaan perasaan ,sokongan seerta
kata-kata "saya cintakan abang.." dan 'Tidak kira apa yang terjadi ,
saya tetap bersama abang..'

Lelaki dan ego
Ramai lelaki menunjukan egonya di dua dua masa pertama di dalam kerja ,dan kedua di atas
ranjang.ini biasanya menyebabkan wanita menjadi bosan .tetapi sebaik baiknya wanita
patut mempertingkatkan ego suaminya.Wanita yang menyemarakkan api cinta akan menikmati
kehangatan api cinta itu.lelaki mahu wanita memberitahu bahwa sumbangnya diiktiraf dan
di nilai .Jika anda tidak menyatakan kepadanya ,siapa lagi .Jika anda mempertinhkatkan
ego lelaki ,ia membuatkan lelaki merasa sennag dan setiap orang di sekalilingnya akan
mendapat feadah ,terutamanya yang di cintainya.

Mengenal lelaki melalui empat unsur kejadian
Angin
Sifat angin di kaitkan dengan jenis pemikir .ia di golongkan sebagai sifat
kelakian (masculine).Lelaki berpegang kepada teori ,tidak mudah terpengaruh oleh pendapat
orang lain,objektif ,rasional,menghadapi kesukaran untuk melibatkan emosi,menghargai
kebolehan intelektual mahukan kebebasan ,mempunya mentaliti ambil mudah ,sukakan fakta dan
figura.

Api
Sifat api di kaitkan sebagai jenis ituisi ( kebolehan mengetahui sesuatu melalui bisikan
kalbu ).Ia di golongkan sebagai sifat kelakian .pentingkan diri ,megah ,bersemangat tinggi ,
kompetitif,perlukan ruang,kebudakan atau kurang matang ,keras hati,kecenderungan ke arah
tidak peka terhadap sesuatu ,sentiasa sedia untuk menempuh sesuatu yang baru dan berisikio
mampu melihat kemungkinan masa depan

Tanah
Sifat tanah di kaitkan sebagai jenis deria.i atergolong sebagai sifat kewanitaan Orang
yang menyedari keujudanya di sini dan kini ,menghargai kebendaan keras hati ,sabar ,displin d
iri,berhati -hati ,boleh di harap ,ia tidak tegas ,cekap percaya hanya perkara yang boleh
di capai oleh deria.

Air
Sifat air dikaitkan dengan jenis perasa .Ia tergolong sebagai sifat kewanitaan lemah
lembut ,dalam perasaanya, mengasihii,memaksa, penakut, kepala angin , imaginatif, lemah
terhadap siksaan atau teguran, berahsia, memahami, tidak tamak aristik.

Mengenal Cinta lelaki menerusi astrologi
21 Mac - 20 April
21April - 21 Mei
22 Mei - 21 Jun
22 Jun - 23 Julai
24 Julai - 23 Ogos
24 Ogos - 23 September
24 September - 22 November
23 November - 22 Disember
23 Disember - 20 Januari
21 Januari - 19 Febuari
20 Febuari - 20 -Mac
Aries (Bebiri Jantan)
Taurus (Lembu jantan)
Gemini (kembar)
Canser (Ketam)
Leo (Singa)
Virgo(Perawan)
Scorpio (kala)
Sagittarius (sentuar)
Capricorn (kambing)
Aquarius (penuang Air)
pisces (ikan)



Mengenal Lelaki dari anggotanya



Kulit
Warna kemerahan tanda pemarah , daya fikir lemah , tidak tetap dalam melakukan
pekerjaan .Warna kehijauan kemerahan tanda bersungguh melakukan kerja hingga selelsai .
warna hijau kehitaman tanda jahat kelakuanya .warna kulit yang sangat putih yanda penyakit
dan kekurangan darah .selain dari itu melambangkan kelakuannya baik.
(Kalau ada yang menggunakan 'Fair & Lovely' macam mana nak kira ni?
Rambut
Jika rambut kasar dan keras , itu tanda berani dan otaknya sihat . Jika hitam dan
hitam tanda berakal dan pertimbangannya sempurna
(tapi sekarang ni dah ada banyak pewarna rambut ... macam mana plak tu?)
Kepala
Saiz yang besar tanda tetap pendirian dan berakal .sederhana tanda berpengetahuan .
terlalu besar tidak sepadan dengan leher tanda tidak sihat otaknya. Kepala kecil tanda
suka menurus nafsu kurang akalnya
(kalau yang cacat kepala terbesar atau terkecil?)
Dahi
Dahi luas tanda bijak dan sempurna akalnya .sederhana luasnya dan berketus tanda
pengasih dan berani .dahi yang kecil tanda kurang akal .dahi yang banyak kerut antara
kening tanda pemarah
Mata
Mata Yang jarang di kerdipkan tanda bijaksana .mata besar tersembul tanda tamak dan
tidak di percayai,dan dia ingin memiliki harta orang lain .Mata yang merah tanda berani
tetapi kurang akal .Mata yang seperti mata kanak-kanak serta bercahaya tanda di kasihi
oleh manisia lain serta panjang umur.Mata yang kerapa di kerdipkan tanda pemaaf .mata kecil
tanda kurang sempurna pertimbangan
Hidung
Hidung yang sederhana saiznya tanda berakal. Hidung yang rendah dan besar tanda suka
mengikut hawa nafsu. Batang hidung yang nipis tanda suka berkelahi. Lubang hidung yang luas
tanda dengki dan pemarah. Hidung tebal ditengahnya tanda pendusta. Hindong bongkok tanda
manusia yang paing jahat. Hidung mancung tanda bijak dan sempurna akalnye serta penyayang.


Bibir
Bibir yang tebal tanda kurang berakal .Bibir yang nipis tanda suka menghasut .
Bibir yang merah tanda sihat.
tanda putus asa dan berpanyakit .Bibir hujau seperti lintah tanda banyak makan makanan
yang haram
Gigi
Panjang dan besar tanda pendusta .sederhana tanda sempurna kelakuanya.Sempurna rapat
tanda jujur.
Dagu
Dagu yang luas tanda takbur.Dagu yang tirus tanda kurang akal dan jahat .dagu
sederhana tanda sempurna kelakuanya .
Suara
Nyaring tanda berani.Perlahan tanda pendusta dan bebal .Tidak tetap tanda bunyi bodoh
.Suara yang merdu tanda jujur tapi kurang bijak.
Mulut
Mulut yang kecil tanda bijaksana .mulut yang luas tanda berani mulut yang sederhana
tanda sempurna akalnya .
Telinga Telinga yang besar tanda berakal tetapi lekas marah .Telinga kecil tanda
kurang akal .Cuping telinga yang melekat tanda kejam
Bahu Bahu besar tanda kurang akal tapi tanda berani .Bahu yang singkat tanda
sukakan pekerjaan yang jahat .nelikat bahu yang di tumbuhi bulu roma tanda kuat
berjima’.
Belakang
Belakang yang lebar tanda keras hati ,takbur dan pemarah ,Bongkak tanda gigih dan
bijaksana .Belakang yang tebal tanda dia seorang yang bijaksana .
Leher Leher sangat pendek tanda jahat dan pendusta .Panjang dan lurus tanda bebal dan
berpenyakit .Leher besar tanda suka berolok olok tetapi berani.Urat leher yang timbul
tanda pemarah.
Dada
Dada yang sederhana tanda berakal.Dada yang di tumbuhi bulu tanda kurang berakal dan
suka melalkukan perkara jahat.
Lidah
Lidah yang panjang tanda fasih bertutur.
Lengan
Lengan yang panjang ke lutut tanda pemarah .berani, berjaya dalam kerjanya tapi
takbur dan suka meninggi diri .lengen yang pendek tanda tidak sihat dan suka berbuat jahat.

Tapak tangan
Berjari panjang tanda berani dan berakal .Tapak tangan yang lembut tanda tanda mudah
memahami.tapak tangan yang nipis tanda kurang akal.
Jari
Jari yang panjang dan lebar tanda kuat .Jari yang pendek tanda bebal Jari yang
sederhana tanda tidak sempurna akal tetapi budiman
Perut
Perut yang besar tanda tidak malu dan berpenyakit .Perut yang sederhana tanda bijak
dan sihat.
Pinggang
Pinggang yang lembut tanda berani.Pinggang yang tiada daging tanda keras hati dan
takbur.
Betis
Betis yang sederhana tanda sihat
Kaki
Kaki yang sederhana tanda sempurna akal .Kaki yang kecil tanda fasik.kaki yang besar
tanda bodoh.
Tumit
Tumit yang besar tanda sihat .Tumit yang sederhana tanda suka berbuat kebajikan .
tumit yang kecil tanda kurang sihat.
Langkah
Langkah yang panjang dan teratur tanda sempurna pekerjaanya.langkah pendek dan
kurang tetap tanda kurang berakal.

Tubuh lelaki yang menggairahkan wanita.
Bukan saja lelaki sahaj yang tertarik kepada tubuh wanita ,wanita juga tertarik
kepada tubuh badan lelaki.Sebagai isteri ,tubuh badan suami juga dapat menarik perhatian
dan melambangkan rasa ghairah , dan ini berguna bagi memberi kepuasan dan kebahguan suami
isteri

Pinggul.
Pinggul suami yang padat dan berisi serta kukuh dianggap amat menarik.
Ia melambangkan kukuhnya urat –urat yang berada dalam pinggul itu dan ini membawa
erti kekuatan yang bakal membawa wanita ke alam kepuasan.

Bahu dan dada.
Dada yang bidang membusung serta bahu yang sederhana adalah lambang keberahian bagi
wanita kerana dada dan bahu itu adalah bakal bergeseran dengan tubuh ,dada payudada wanita.

Pinggung.
Ada yang berahi dan gemarkan lelaki yang berpinggang besar ,dan ada pula yang
berpinggang kecil.Wanita yang gemarkan suami berpinggangkan kecil .Wanita yang gemarkan
suami yang berpingang besar menimbangkan perihal keempuakn gerak goyang pinggang itu ketika
jima’.malah adalah suka jika suaminya berperut buncit bahawa penuh yang penuh lemak
dan daging itu bakal menyejukan perasaanya tatkala perut suaminya bertemu perutnya .
Wanita yang sukakan suami yang berpinggang ramping berpendapat bahawa pinggang tersebut
mudah bergerak dan menggoyang,

Hidung.
Hidung yang mancung lebih menarik hatinya kerana pada pipi wanita terdapat bahgian
yang menghendaki hidung di benamkan padanya ,memberikan ciuaman yang dahsyat dan memuaskan
wanita .Walaupun begitu ,ada juga wanita yang tidak suka kepada suami yang berhidung
mancung.

Lidah.
Lelaki yang berlidah lonjong mempu menerokai langait –langit wanita.mengawal
seluruh isi mulut dan ini balak membangkitkan nafsu yang sangat hebat pada wanita.

Zakar.
Ia terbahgi kepada 2 jenis .Yang besar tapi pendek dan yang sedrhana tapi panjang.
Zakar yang besar dan seklaigus panjang jarang di temui ,walaupun inilah di harapkan oleh
sebahgian wanita .Di katakan biasanya zakar yang besar dab pendek itu lemah dan yang kecil
tapi panjang dan kuat .namun kuat atau lemahnya zakar lebih banyak berganntung kepada
kesihatan lelaki berkenaan.




Mengenal lelaki melalui ciumanya.

Mata tertutup.
Seorang lelaki yang terdorong oleh fantasi bila dia mencium .Dia adalah lelaki
romantik dan mudah menjadio mesra dalam perhubungan .

Mata terbuka .
Dia berhati hati dalam meluahkan emosinya .Dia adalah lelaki yang mempunyai
kecenderungan untuk mengongkong sesuatu perhubungan .

Mencium dengan kuat.
Lelaki ini cuba menutup kelemahanya dengan mendominasi atau menggongkong apa yang
anda lakukan

Mencumbu lidah.
Cubuan lidah mengiringi kegahiarahan yang tinggi .lelaki ini cenderung untuk
menggongkong anda apabila menusuk lidahnya ke arah kerongkong anda .Jika dia membenarkan
anda memasukan lidah kedalam mulutnya ,dia adalah lelaki yang boleh berlebihan kurang
dengan anda

Membelai sambil mencium.
Dia lelaki yang tahu bahwa kuasa seksual sebenar ialah melaui kelembutan dan
kehalusan . Dia adalah menyabar dan peka terhadap kemahuan anda ,dan dapat menawarkan apa
yang anda sukai .dia dianggap matang dari segi seks dan juga emosi .
Mengenal lelaki semasa istima’
Apa yang suka di lakukan oleh lelaki sebelum melakukan jima menggambarkan bukan
sahaja kebolehanya sebagai seorang kekasih tetapi juga aspek aspek lain dari pesonalinya
sebagai lelaki.

Mengurut badan anda.
Dia adalah lelaki yang sabar dan dia mengambil berat terhadap anda .Dia mudah faham
masalah anda dan akan membantu anda ketika anda bermasalah .

Mencumbu dan membelai .
Dia mungkin lelaki yang bijaksana ,dan teliti mengetahui rangsangan yang perlahan dan
memberahikan bermula dari bahagain atas membawa ke bahgian bawah mencumbu dengan mendakap
leher adalah keadah tradisional kerja merangsang ke arah seks , ia adalah jalan yang baik
untuk mencapai kemesraan dan keghairahan .Lelaki yang suka mendakap leher dan membelai anda
adalah lelaki yang kuat sentimennnya dan boleh menyebabkan anda tenggelam ke laut
kenikmatan

Berkongsi angan –angan.
Untuk menuju kepada jima yang bersungguh sungguh , berkongsi fantasi adalah jalan
yang baik .Biasanya walaupun pasangan itu amat mesra ,belum tentu mereka boleh berkongsi
rahsia rahsia dalaman .jika dia lelaki yang sanggup meluahkan fantasi, dia juga sanggup
meluahkan kenyaataan hidup dari aspek yang lain .berkongsi pengalaman adalah juga wasitah
yang baik bagi mempereratkan hubungan .



Mengenal Lelaki dari bulan kelahiranya

Muharram
Seorang yang pendiam, sihat pemikiranya. Mungkin akan menjadi bodoh jika tidak
mendapat didikan sempurna, walaupun begitu ,jika dididik dengan baik, dia boleh menjadi
cerdik kerana bakat fikiran yang pintar cerdas ada padanya. Dia mempunyai keinginan yang
baik dan selalu berada dalam selamat.
Safar
Tabiatnya buruk. Tidak suka mengakui kesalahanya. Ibu bapanya perlu mendidiknya
untuk menghilangkan tabiat itu, jika tidak kehidupanya menjadi susah. Walaubegitu,
sekiranya dia melakukan sesuatu untuk kepentingan dirinya, selalunya ia akan mendatangkan
hasil.
RabiulAwal
Perwatakannya baik, mungkin dia akan mendapat pangkat besar, menjadi orang
berpengaruh atau kaya tanpa diduga dalam pekerjaan, ramai yang menyenanginya. Sifat negatif
dirinya termasuklah kurang sabar, hatinya keras, dan mudah marah.
RabiulAkhir
Perwatakanya jahat. Hatinya tidak tetap. Fikiran dan kemahuannya lemah, buruk nafsunya,
kasar wataknya, mudah mengangkat tangannya. Kehidupan menjadi sukar kerana tabiat buruknya.
Ibu bapanya menempuh kesukaran dalam mendidiknya.
JamadilAwal
Dia mempunyai tingkat keyakinan diri yang tinggi. Berani dan nekad. Kadangkala
melakukan sesuatu yang bodoh atau bahaya. Walau begitu, keberanian dan tekadnya akan
menunjukan hasil usahanya, kadangkala menemui kegagalan juga .
JamadilAkhir.
Wataknya berani, dia hormatkan orang lain. Berbagai kepandaian ada padanya.
Bila dia tahu dia salah atau keliru, dia mudah mengakuinya, bila dia tahu dia benar,
pendirianya keras tidak mahu mengalah. Semasa kecil ibubapanya perlu mendidiknya dengan
baik agak terserlah sifat–sifat yang baik itu, kerana jika betul didikannya, masa
dewasa ia akan menyenangkan kedua orang tuannya.
Rejab
Semasa kecil dia degil dan nakal. Ibubapanya patut mendidik dengan baik agar dapat
menerapkan nilai –nilai yang baik. Ketika dewasa, dia suka bersikap merendahkan diri
an tidak tahu menahu. Ini agak berlainan dari sikapnya semasa kecil bagaimanapun hidupnya
selamat dan sentosa .
Syaaban
Perwatakanya baik, hidup selamat rezekinya tidak putus-putus. Waktu kecil mudah
mengalah bila bermain dengan kawan-kawan. Kelakuan baik, berbudi bahasa hingga semua orang
suka kepadanya. Masa dewasa ia akan berjaya dalam segala dalam kerjayanya dan mudah mendapat rezeki .
Ramdahan.
Dia baik, pendiam, suka merendahkan diri. Dia tidak angkuh kepada teman yang dikenali.
Tidak suka membanggakan dirinya dan kehiduapannya selalu selamat.
Syawal
Perwatakan keras. Hatinya keras. Tidak suka dikalahkan oleh orang lain. Hal ini
membahayakan kehidupannya, oleh itu ibu bapa perlulah mendidiknya dengan betul bagi
menghilangkan tabiat buruknya, jika tidak, kehidupanya menjadi susah kerana perangai keras
hatinya dan dia selalu bergaduh terutamanya dalam hal mencari rezeki .
Zulkaedah
Perwatakannya pendiam. Banyak perkara baik pada dirinya berubah menjadi buruk. Dia
terlalu banyak berfikir, sifat ini akan membuahkan hasil yang baik dalam kehidupanya.
Tetapi oleh kerana terlalu banyak berfikir, dia kadangkala menjadi keliru. Seharusnya dia
bertindak tanpa terlalu banyak berfikir untuk mendapat hasil yang memuaskan.
Zulhijah
Jika dia jahat dia terlalu jahat, jika dia baik terlalu baik pula. Dia sering
mendapat padah dari perbuatanya sendiri. Dia sukar mengawal perasaanya, kadangkala terlalu
berlebih-lebihan atau sebaliknya. Oleh kerana dia tidak dapat memberikan garis pemisah,
dia sukar mempertimbangkan baik buruk perbuatanya. Dia seringkali menyesal kerana kurang
hati –hati dan kurang pertimbangan.



Mengenal lelaki melalui warna kesukaanya

Mengenal lelaki melalui warna kesukaanya



Putih
Melambangkan kesucian dan kesegaran .Ia simbul seorang yang ingin memulakan hidup baru.
Ia ibarat kain kanvas yang menunggu lakaran seorang artis .Ia juga melambangkan kebersihan
dan kebolehan professional.
Merah
Melambangkan tenaga fizikal dari segi kebaikannya dia melambangkan bahawa pemakainya
dapat menyelesaikan kerja-kerjanya .Aspek negetifnya ,ia melambangkan bahawa pemakainya
memaparkan paksaan dan keagresifan .Merah juga berkait denagn tenaga seksual ,
juga kemarahan.
Jingga
Ia adalah campuran merah dan putih .ia melambangkan sifat kewanitaan .Ia melambangkan
cinta, kelembutan dan juga perasaan.
Oren
Warna ini adalah campuran dan kuning .Ia adalah melambangkan kekuatan kerana ia
menggabungkan tenaga fizikal warna merah dan daya mental warna kuning .Warna ini
melambangkan pencapaian dan pembelajaran tetapi ia di anggap warna yang amat kuat dan pelik
bagi setengah setengah orang.
Kuning
Ini adalah warna tenaga mental dan berkait dengan penarian intelektual dalam berbagai
bidang.Ia adalah warna yang baik untuk sesiapa yang cuba berfikir dan menumpukan perhatian
terhadap sesuatu ,tetapi bagi setengah orang ia di anggap warna yang memaksa .Ada juga
mengaitkan kuning dengan sikap pengecut.
Hijau
Warna ini adalah kombinasi kuning dan biru .Ia di anggap warna alam .Ia berkait
dengan pertumbuhan dan pembaikan dan di anggap warna yang baik untuk mereka yang bekerja
dengan benda –benda hidup dan yangmenolong atau mengubati orang lain .sekiranya anda
sakit ,adalah baik memakai warna hijau kerana ia menolong tubuh untuk mengubati diri .
Ia juga warna yang baik untuk berehatdan menenangkan fikiran .warna hijau di kaitkan dengan
cemburu.
Ungu
Ia adalah warna peningkatan spiritual dan tanda memahami apa yang tersembunyi .
Orang yang memakian warna ini di katakan mempunyai pengetahuan khas dalam bidang kerohanian .
Hitam
Ia adalah warna yang melambangkan dukacita dan ketakutan .Ia juga melambangkan sifat
sofistikated dan boleh menyusuaikan diri .
Coklat
Ia tanda banyak wang .Ia juga tanda pengasih ,dan mempunyai prospek masa depan .
jika mahu banyak wang ,ada yang menyarankan agar memakai warna coklat .


"Makanlah sebelum lapar,
dan berhentilah sebelum kenyang"
Petua
amalkan kunyah makanan sebanyak 40 kali dan selalu
minum air suam
amalkan memakan jintan manis dan jintan putih sesudu
setiap satu dalam masa 21 pagi



Cara meminum air
Amalkan minum air masak yang sejuk dan diminum waktu
pagi. Tarik nafas sebelum minum, tahan dan hembus
ketika habis minum. Kepala berperanan dan bukannya
gelas yang ditunggakkan. Minum secara perlahan-lahan,
paling sedikit 3 teguk. Boleh amalkan minum pagi
dengan air mati yang bercampur sedikit madu.
Cara kencing waktu pagi
Ketika kencing, lepaskan sedikit dan tahan untuk
beberapa ketika dan kemudian lepaskan semuanya.
Amalkan juga memandikan zakar dengan air kencing
(untuk menyederhanakan suhu zakar) kemudian basuh
kembali dengan air bersih.

Cara membuang air besar waktu pagi
Mulakan dengan membuang air kecil dahulu (jangan
serentak). Kepitkan kedua belah tangan di cecelah
pelipat betis dan peha. Jongketkan kaki kanan,
manakala kaki kiri masih seperti biasa. Kacipkan gigi
ketika meneran.

Cara mandi
Mulakan siraman dari hujung kaki ke kepala. Ampu
ataupun menyerkum keseluruhan buah zakar agar tidak
terkena sirama pertama. Jangan mandi ketika terlalu
kenyang atau lapar ataupun meminum air sejuk ketika
mandi.

Sarapan
Sarapan pertama seelok-eloknya ialah sedikit kayu
manis atau cengkih (untuk kuatkan zakar). Atau air
suam yang bercampur madu.

Cara makan
Memulakan dan mengakhiri makanan dengan kunyah garam.
(menghindarkan pelbagai penyakit). Kemudian mulakan
dengan 3 kepal nasi putih. Jangan berulam dengan air.
Jangan makan ketika kenyang atau terlalu lapar. Makan
dengan tangan kanan, kecilkan suapan dan lebihkan
kunyahan. Biasakan duduk di atas lantas. Setelah makan
berkumuh 3 kali

Cara tidur malam
Sebelum tidur, duduk antara 2 sujud dan cuba baringkan
diri secara perlahan-lahan dan abngkit semula tanpa
bantuan kedua belah tangan. (Amalkan membaca surah
Al-Fatihah, An-Nas, Al-Falaq, dan Ikhlas yang kemudian
disapu ke muka , kemaluan dan keseluruhan badan).
Seeloknya hanya memakai pakaian longgar. Posisi
tubuh pula ialah 3 suku baring iaitu mengereng dengan
bahu kanan di bawah.